ترجمه فارسی نهج البلاغه در سفارش به تقوا
از خطبه‏هاي آن حضرت عليه‏السلام است (در سفارش به پرهيزکاري و يادآوري از مرگ و مرده‏ها): اي مردم، شما را سفارش مي‏کنم به پرهيزکاري و ترس از خدا، و به بسيار ستودن او را براي نعمتهايش که به شما داده، و بخششهايش که به شما مي‏رسد، و براي آزمايش او شما را (از خير و شر و خوشي و سختي) پس چه بسيار به نعمتي شما را تخصيص دارد و به رحمتي دريافت (که از جمله آن اين است که) گناهان و کارهاي زشت خود را آشکار کرديد و او (با ستاريت و غفاريت خود) شما را پوشانيد (مفتضح و رسوا نساخت، و اين از نعمتهاي بزرگ او است) و کاري کرديد که موجب مواخذه او بود و شما را مهلت داد (در کيفرتان به تعجيل نفرمود شايد توبه و بازگشت نمائيد، زيرا عفو و بخشش و رحمتش بر عقاب و خشمش سبقت جسته، و اين نيز نعمت بزرگي است که به بندگانش عطا فرموده که اگر بر اثر گناه افراد را کيفر مي‏فرمود، هيچکس روي زمين باقي نمي‏ماند، چنانکه در قرآن کريم س 16 ي 61 مي‏فرمايد: و لو يواخذ الله الناس بظلمهم ما ترک عليها من دابه ولکن يوخرهم الي اجل مسمي فاذا جاءاجلهم لايستاخرون ساعه و لايستقدمون يعني اگر خداوند مردم را بر اثر ستم و گناهانشان مواخذه فرمايد جنبنده‏اي بر روي زمين باقي نمي‏گذارد، لکن آنها را مهلت مي‏دهد تا وقتي که تعيين گرديده، پس چون زمان ايشان برسد ساعتي به تاخير نيفتاده و پيشي نگيرند) و شما را سفارش مي‏کنم به ياد مرگ و کم غافل شدن از آن، و چگونه غافليد شما از چيزيکه (مرگ از شما غافل نيست، و چگونه طمع و آز داريد از کسي که (ملک‏الموت) شما را مهلت نميدهند؟! پس (براي شما) کافي است پنددهنده مردگاني که ديديد آنها را بر دوشها به سوي قبرهاشان بروند در حاليکه سوار نبودند، و در قبرها نهادندشان در حاليکه فرود نيامده بودند (زيرا سواري و ورود در جائي بايستي از روي قصد و اختيار باشد، پس چون حمل مردگان بر دوشها و نهادنشان در قبرها به ادراک و شعور خودشان نيست از اين رو نمي‏توان گفت که آنها سوار بوده يا در قبرها وارد شده‏اند) پس (طوري دست از اين جهان کشيده و رفتند و اثري به جا نگذاشتند که) گويا ايشان بناءکنندگان دنيا نبودند و هميشه آخرت جايگاه آنان بوده، بيرون رفتند از دنيائيکه در آن سکونت داشتند، و جا گرفتند در گوري که از آن مي‏رميدند، آلوده بودند به دنيائي که از آن دست کشيدند، و تباه ساختند آخرتي را که به سوي آن منتقل گشتند (و اکنون پشيمانند و بيچاره) نه از کار زشت مي‏توانند برگردند (توبه و بازگشت نمايند) و نه کار نيک را مي‏توانند زياده نمايند (زيرا آخرت دار تکليف نيست، و اين بدبختي براي آن است که) به دنيا انس گرفتند دنيا ايشان را فريب داد، و به آن اعتماد نمودند آنها را به خاک انداخت (تباهشان ساخت) پس خدا شما را بيامرزد، سبقت گرفته و پيش‏دستي کنيد به سوي منازل (آخرت) خود که به آبادي آن مامور بوده با آن ترغيب گرديده به سوي آن خوانده شده‏ايد، و به وسيله شکيبائي بر طاعت خدا و دوري از معصيت و نافرمانيش نعمتهاي او را بر خودتان تمام گردانيد (با شکيبائي بر سختي عبادت و دوري از معصيت خود را شايسته نعمتهاي آخرت و لذتها و خوشيهاي بهشت جاويد گردانيد تا با همراه بودن آن نعمتها با نعمتهاي دنيا از نعمتهاي خدا کاملا بهره‏مند شده باشيد) زيرا فردا (هنگام رسيدن مرگ) به امروز نزديک است، چه بسيار به شتاب مي‏گذرد ساعتها در روز، و چه زود سپري مي‏شود روزها در ماه، و چه شتابنده است ماهها در گذراندن سال، و چه با تندي ميگذرد سالها در عمر (که تند گذشتن آنها مستلزم به سر رسيدن زندگي و نزديک شدن مرگ است). متن عربی نهج البلاغه ( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ ) أُوصِيکُمْ -أَيُّهَا النَّاسُ- بِتَقْوَى اللَّهِ، وَ کَثْرَةِ حَمْدِهِ عَلى الائِهِ إِلَيْکُمْ، وَ نَعْمائِهِ عَلَيْکُمْ، وَ ‏بَلائِهِ‏ لَدَيْکُمْ. فَکَمْ خَصَّکُمْ بِنِعْمَةٍ، وَ تَدارَکَکُمْ بِرَحْمَةٍ، ‏أَعْوَرْتُمْ‏ ‏لَهُ‏ فَسَتَرَکُمْ، وَ تَعَرَّضْتُمْ ‏لِأَخْذِهِ‏ فَأَمْهَلَکُمْ. وَ أُوصِيکُمْ بِذِکْرِ الْمَوْتِ وَ إِقْلالِ الْغَفْلَةِ عَنْهُ، وَ کَيْفَ غَفْلَتُکُمْ عَمّا لَيْسَ ‏يُغْفِلُکُمْ‏، وَ طَمَعُکُمْ ‏فِيمَنْ‏ لَيْسَ يُمْهِلُکُمْ؟! فَکَفى واعِظاً بِمَوْتى عايَنْتُمُوهُمْ، حُمِلُوا إِلى قُبُورِهِمْ غَيْرَ راکِبِينَ، وَ أُنْزِلُوا فِيها غَيْرَ نازِلِينَ، ‏کَأَنَّهُمْ‏ لَمْ يَکُونُوا لِلدُّنْيا عُمَّاراً، وَ کَأَنَّ الاخِرَةَ لَمْ تَزَلْ لَهُمْ داراً، أَوْحَشُوا ما کانُواْ ‏يُوطِنُونَ‏، وَ أَوْطَنُوا ما کانُواْ ‏يُوحِشُونَ‏، وَ اشْتَغَلُوا بِما فارَقُوا، وَ أَضاعُوا ما إِلَيْهِ انْتَقَلُوا، لا عَنْ قَبِيحٍ يَسْتَطِيعُونَ انْتِقالًا، وَ لا فِى ‏حَسَنٍ‏ يَسْتَطيِعُونَ ازْدِياداً، أَنِسُوا بِالدُّنْيا فَغَرَّتْهُمْ، وَ وَثِقُوا بِها فَصَرَعَتْهُمْ. فَسابِقُوا -رَحِمَکُمُ اللَّهُ- إِلى مَنازِلِکُمُ الَّتِى أُمِرْتُمْ أَنْ تَعْمُرُوها، وَ الَّتِى رَغِبْتُمْ فِيها، وَ دُعِيتُمْ إِلَيْها، وَ اسْتَتِمُّواْ نِعَمَ اللَّهِ عَلَيْکُمْ بِالصَّبْرِ عَلى طاعَتِهِ، وَ الْمُجانَبَةِ لِمَعْصِيَتِهِ، فَإِنَّ غَداً مِنَ الْيَوْمِ قَرِيبٌ، ما أَسْرَعَ السَّاعاتِ فِى الْيَوْمِ، وَ أَسْرَعَ الْأَيَّامَ فِى الشَّهْرِ، وَ أَسْرَعَ الشُّهُورَ فِى السَّنَةِ، وَ أَسْرَعَ السِّنِينَ فِى الْعُمُرِ!!

تاريخ : | | نویسنده : najico |
رپورتاژ
انتخاب جراح بینی - بهترین جراح بینی
شناخت کلی از محصولات فلزی و انواع آن
جشن عروسی
همه چیز درباره جراحی زیبایی بینی
جراحی زیبایی سینه و پروتز
دوربین مداربسته دیجی همکار
آیا گنج یاب ها شبیه فلزیاب و طلایاب هستند؟ - شرکت فلزیاب تیوا
جدیدترین تجهیزات تالار
دوربین مداربسته
چاپ کتاب در یک ماه با هزینه زیر یک میلیون تومان
پاسخ به 7 سوال رایج در مورد عصب کشی دندان
پذیرش مقاله در مجلات معتبر ISI و اسکوپوس
طرز تهیه روغن خراطین
معرفی دینگ و ذکر تفاوت‌ها
تاریخچه تغییر سرمربی در تیم استقلال تهران
زمان دقیق شرف الشمس در سال ۹۷ چه زمانی است؟
انجام پایان نامه مدیریت
نمایندگی برندها در ایران
روش انتخاب اسباب بازی مناسب کودکان
سامانه جامع مشاغل شهرری

لینک های مفید
آموزش مجازی | تور مسافرتی | خودرو | تور استانبول |

قدرت گرفته از : پانا بلاگ


.: :.